Hvordan løse innvendinger?

Ikke vær redd for innvendinger fra kunden. Ofte er de et tegn på at kunden faktisk er interessert i det du selger. Innvendinger løses best ved at du viser forståelse for det kunden sier, og deretter kommer med en løsning. Hvorpå du etterpå spør om kunden finner dette fornuftig.

Eksempel:

Kunde: "Denne bilen blir rett og slett altfor kostbar for oss."

Selger: "Jeg er helt enig i at bilen er dyr. Grunnen til at den koster såpass mye er at det er brukt kvalitetskomponenter i alle ledd slik at bilen holder seg mye bedre i pris når dere en gang skal bytte den ut. Synes dere ikke det er bedre å bruke litt penger nå, enn å kjøpe en noe billigere bil som dere nesten ikke får igjen penger for senere?"

Etter å ha jobbet en stund vil du oppdage at det ofte er de samme innvendingene som går igjen for produktet ditt. Sett deg ned med penn og papir og skriv ned de mest vanlige. Tenk gjennom hvordan du best løser disse og skriv ned hva du konkret skal si. Øv deg til du kan dem utenatt. Etter å ha brukt dette i salgsarbeidet ditt en stund kan du evaluere hvor godt hver løsning fungerer og eventuelt endre det som ikke virker.