Avslutning av salget

Avslutning eller "closing" av salget kan gjøres på flere måter. Det viktige er at du alltid spør kunden et direkte spørsmål om å kjøpe minst en gang i løpet av salgsprosessen. Du går glipp av svært mange salg i løpet av et år om du venter på at kunden selv sier ifra at hun / han ønsker å kjøpe.

Når skal jeg forsøke å avslutte salget?
En fin anledning til å spørre er når kunden sier noe positivt om det du selger. Forsterk det kunden sier, og spør så om hun / han ønsker å kjøpe.

Eksempel:

Kunde: "Vi har faktisk lenge vurdert å tegne livsforsikring."

Selger: "Ja, mange sier til meg at de har gått og tenkt på det lenge, men liksom aldri fått rotet seg til å ringe oss. Skal vi fikse det med det samme, så er du ferdig med det?"

Spør om salget og vent til kunden svarer

Når du stiller kunden et direkte spørsmål om å kjøpe vil det som oftest ta litt tid før denne svarer. Mange selgere synes "den pinlige stillheten" er ubehagelig, og fortsetter å snakke om produktet med det resultat at de snakker bort hele avslutningen og må begynne forfra igjen.

Spør om salget, og vent til den andre personen svarer uansett hvor lang tid det tar.